علت ریزش مو در خانم ها

زمان برای مطالعه: 8 دقیقه

هر چند ریزش مو برای همه ما موضوعی نگران کننده و استرس زا می باشد اما در واقع یک روند طبیعی برای رشد موها محسوب می شود. چرخه رشد مو یا ریزش مو، از سه مرحله: آناژن، کاتاژن و تلوژن تشکیل شده است. هر تار مو، چرخه رشد منحصر به خودش را دارد و تمامی تارهای مو مراحل رشد را طی همزمان باهم طی نمی‌کنند،زیرا اگر تار موها چرخه یکسانی را طی کنند، به یکباره همه‌ موها دچار ریزش می‌شوند، اما با این مکانیسم هوشمند بدن، تنها ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را در طول روز می ریزند. امروزه به دلایل مختلفی خانم ها نیز مانند آقایان درگیر ریزش موی شدید هستند.ریزش مو در خانم ها و دختران جوان بسیار شایع است. در این مقاله سینایار به بررسی دلایل ریزش مو زنان، روش های جلوگیری و درمان قطعی آن و بازگشت مجدد موها پرداخته ایم.

ریزش مو در خانم ها چگونه است؟

وقتی تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم می‌خورد، ریزش مو و طاسی شروع می شود. الگوی ریزش مو در زنان معمولا با کم پشت شدن مو در نواحی گیجگاهی و تاج سر شروع می شود. با ادامه این روند و کاهش حجم مو بسیاری افراد به فکر کاشت مو طبیعی می افتند. این راهکار جزو راهکارهای مناسبی است اما بهتر است در ادامه این مقاله از کلینیک زیبایی سینایار همراه باشید تا راهکارهای دیگر با هزینه کمتری را هم به شما پیشنهاد دهیم.

دلایل ریزش مو زنان

علت ریزش مو در زنان به چند دسته اصلی طبقه‌بندی می‌ شود. برخلاف مردان، زنان در معرض ریزش موی بیشتری قرار می‌گیرند.

در بعضی مواقع دلایل ریزش موی شدید تغییرات هورمونی زنانه هستند که در طول زندگی بطور معمول تجربه می‌کنند یا گاهی ممکن است علت ریزش مو شدید، یک بیماری زمینه ای جدی باشد. در هر صورت قبل از شروع درمان خودسرانه بهتر است پزشک متخصص فرد را معاینه کند تا درمان متناسب را آغاز کند.

کم پشتی ارثی مو در خانم ها

ریزش مو در زنان مشکلی نیست که تنها به دلیل شرایط خاص زنان اتفاق بیافتد. ریزش موی ارثی زنانه که با عنوان الگوی طاسی زنانه نامیده می شود به این صورت است که، تنها موهای بالا و یا تاج سر کم‌پشت می‌شوند در حالی که خط رویش موی جلوی پیشانی باقی می ماند. شروع سن ریزش مو در این الگو حدود ۳۰ سالگی می باشد و حدود ۴۰ سالگی بصورت واضح تری نمایان می شود و ممکن است بعد از یائسگی حتی واضح‌تر نیز باشد.

شاید این مقاله هم برایتان مفید باشد: مواد مغذی برای تقویت مو

ریزش مو به دلیل مصرف دارو

گاهی عوارض داروهایی که برای درمان بیماری خاصی مصرف می شوند بر روی روند رشد مو اثر گذاشته و باعث ریزش مو می شوند. داروهای شیمی درمانی از جمله مواردی است که بیشترین تأثیر را بر روی موها دارند. از جمله داروهای مؤثر بر ریزش مو می توان به این موارد اشاره کرد:

داروهای هورمونی

قرص‌های ضدبارداری، تستوسترون و استروئیدهای آنابولیزان که در درمان بعضی اختلالات هورمونی به کار می‌روند، از جمله داروهای هورمونی هستند که بر روی سلامت و رشد موها می توانند تاثیر منفی بگذارند.

داروهای ضد افسردگی

مصرف برخی داروهای ضدافسردگی نیز باعث ریزش مو می شود. چرخه مو با مصرف این داروها دچار اختلال شده و شروع به ریزش می کند. ریزش موی ایجاد شده در اثر مصرف این داروها با قطع مصرف دارو متوقف می شود و همه ی داروهای ضدافسردگی نیز چنین عوارضی ندارند. توصیه می شود افراد بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف خودسرانه ی این داروها نکنند، چون علاوه بر ریزش مو ممکن است عوارض جبران ناپذیر بسیاری همراه داشته باشد. گاهی تنها با قطع همین دارو ها و توجه به سبک زندگی، دیگر متحول پرداخت هزینه کاشت مو طبیعی یا سایر درمان های ریزش مو نخواهید شد.

کورتون ها

کورتون‌ها نیز به دلیل دارا بودن خاصیت هورمون مردانه، در افرادی که مستعد هستند می توانند باعث ریزش مو شوند.از جمله داروهای حاوی کورتون می توان به بتامتازون یا پردنیزولون اشاره کرد که در صورت استفاده طولانی مدت با دوز بالا می‌توانند باعث ریزش موها شوند، که با پایان دوره درمان عوارض آن از بین می‌رود.

 در جلوگیری یا درمان ریزش مو بعد از کاشت هم باید به همین موارد توجه کرد.

ریزش مو خانم ها به دلایل هورمونی

ریزش موی زنان دلایل متفاوتی دارد. تغییرات هورمونی می تواند یکی از عوامل موثر بر ریزش موی خانم ها باشد که این موضوع پس از دوران یائسگی نمایان می شود.ریزش مو در زنان هم الگوی مردانه و هم الگوی زنانه دارد.آلوپسی آندروژنیک در زنان نیز به دلیل هورمون‌های مردانه،اتفاق‌ می‌افتد. عوامل گوناگونی‌ می‌توانند باعث ایجاد آلوپسی وابسته به فعالیت‌های هورمونی باشند، از جمله کیست تخمدان، مصرف قرص ضدبارداری با آندروژن بالا، بارداری و یائسگی.

تأثیر استرس بر ریزش مو خانم ها

تحقیقات نشان می دهد که داشتن استرس بر فولیکول های مو اثر مخرب می گذارد و باعث ریزش مو می شود. اگرچه با افزایش سن نیز زنان دچار ریزش مو می شوند اما ریزش موی ناگهانی و کم پشت شدن قابل توجه موها می تواند در نتیجه استرس ناشی از مشکلات روزمره زندگی برای خانم ها باشد.از جمله بیماری هایی که در اثر استرس باعث ریزش مو و طاسی می شوند بیماری آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه ای و بیماری ریزش مو تلوژن افلوویوم اشاره کرد. در این موارد اکثرا به فکر کاشت مو برای خانم ها می افتند و اقدام می کند.

ریزش مو در زنان به دلیل رژیم غذایی غلط

امروزه بسیاری از خانم ها برای کاهش وزن و داشتن اندام متناسب دست به انجام رژیم های غذایی خودسرانه و یا تحت نظر افراد غیرمتخصص می زنند. اگر این برنامه های غذایی اصولی و تحت نظر پزشک انجام نگیرد در اثر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی ضروری در بدن بر روی رشد موها تأثیر مخرب می گذارند و باعث ریزش مو کم پشت شدن موها می شوند. درست مانند سایر قسمت های بدن ، موها نیز برای رشد و سلامت خود به مواد مغذی ضروری و مناسب نیاز دارند، بنابراین هنگامی که بدن آنچه را که نیاز دارد دریافت نمی کند، ریزش مو می تواند به عنوان یک عارضه جانبی رخ دهد.

ریزش مو در زنان به دلیل عدم مراقبت از موها

بسیاری از افراد برای جلوگیری از ریزش و تقویت موهای خود زمان و هزینه زیادی را صرف می کنند ولی باز هم نتیجه دلخواه را به دست نمی آوردند. در بعضی موارد ممکن است این مراقبت ها صحیح نباشد. مراقبت اشتباه از موها نیز به اندازه مراقبت نکردن می تواند باعث آسیب به موها شود. ساده ترین روش ها مانند شست و شو اشتباه و مکرر و یا مواد شوینده نامناسب ،برس کشیدن غلط، استفاده از لوازم حرارتی مانند سشوار، اتو مو و برس حرارتی می تواند باعث آسیب جدی به سلامت موها شود.

شیوه های درمان ریزش مو خانم ها

گزینه‌های درمانی مختلفی برای درمان ریزش موی زنان وجود دارد، از جمله این موارد می توان به مصرف داروهای خوراکی، داروهای موضعی و روش های درمانی کلینیکی اشاره کرد.

درمان دارویی ریزش مو

امروز داروهای مختلف و متنوعی در تقویت و درمان ریزش مو در بازار وجود دارد از جمله این داروها می توان به این موارد اشاره کرد:

ماینوکسیدیل

یکی از اصلی‌ترین داروهای ضد ریزش مو، هم برای مردان و هم برای زنان داروی ماینوکسیدیل ۵% است. به آن ماینوکسیدیل موضعی نیز گفته می‌شود. ماینوکسیدیل به‌عنوان داروهای موضعی (مانند محلول/لوسیون موضعی و فوم) موجود است که ممکن است برای مردان و زنان استفاده شود. این داروی موضعی مستقیماً روی پوست سر اعمال می‌شود.

این مقاله را هم بخوانید: بهترین زمان رنگ کردن مو پس از کاشت

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون که با کُند‌کردن تولید آندروژن، به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند و می‌توان آن را یک قرص جلوگیری از ریزش مو در نظر گرفت. کاهش تولید آندروژن می‌تواند پیشرفت ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنیک را کاهش دهد.

داروهای کنترل یائسگی

یائسگی یکی از عوامل اصلی ریزش مو در زنان می باشد، زیرا در این دوره میزان استروژن کاهش‌ یافته و در مقابل میزان ترشح آندروژن به نسبت افزایش می‌یابد و تعادل هورمون‌های جنسی بهم می خورد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های درمان ریزش موی سکه ای در آقایان

کتوکونازول

کتوکونازول که به‌عنوان یک درمان موضعی برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود. این دارو تولید تستوسترون و سایر آندروژن‌ها توسط غده فوق‌کلیوی و اندام‌های تناسلی (در زنان، تخمدان‌ها) را مهار می‌کند و از این طریق می‌تواند در درمان ریزش مو مؤثر باشد.

مولتی ویتامین

در مواردی که فرد دچار ریزش موی شدید به دلیل استرس، سبک زندگی، شرایط محیطی و تغذیه نامناسب است، در کنار بسیاری از داروهای ضد ریزش مو، انواع مولتی ویتامین‌ها هم تجویز می‌شود.

درمان ریزش مو زنان به روش های کلینیکی

یکی از شیوه های درمان ریز مو خانم ها استفاده از راه های درمان کلینیکی است که معمولا با تزریق جهت تقویت موی سر همراه می شود. این موارد عبارتند از:

درمان ریزش موی خانم ها با مزوتراپی

در مزوتراپی مو اصفهان  که از عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌های لازم برای رشد موها ساخته شده توسط پزشک به نواحی کم پشت سر تزریق می شود و می‌تواند به درمان ریزش موی سر کمک بسیاری کنند.

میکرونیدلینگ برای رفع ریزش موی سر خانم ها

در این روش پزشک با استفاده از یک دستگاه خراش‌ها و زخم‌های کوچکی روی پوست سر ایجاد می‌کند. همین خراش‌ها منجر به تحریک کلاژن سطح پوست شده و در نهایت باعث رویش مجدد موی سر می‌شود.

پی آر پی مو برای درمان ریزش موی سر

پی آر پی مو یا همان پلاکت درمانی، روشی است که در آن با تزریق محلول پی آر پی پلاکت‌ها آزاد می‌شوند و رشد مجدد موهای سر آغاز می‌شود.

درمان کلینیکی ریزش موی خانم ها با لیزرتراپی

این روش به افزایش تراکم و ضخامت موها کمک بسیاری خواهد کرد. در این روش با استفاده از انرژی نور پوست را تحریک به ساخت کلاژن می‌کنند.

درمان ریزش مو خانم ها با تغذیه و مراقبت صحیح از موها

امروزه روش های مختلف ،متنوع و در عین حال ساده ای برای مراقبت از موها وجود دارد که خانم ها با قرار دادن این موارد در برنامه زندگی روزانه خود می توانند از موهای خود مراقبت کنند.

ماساژ پوست سر با روغن های طبیعی

ماساژ پوست سر همراه با روغن های طبیعی مانند روغن آرگان، نارگیل ،سیاهدانه و رزماری که حاوی اسیدهای چرب هستند می‌تواند به ترمیم و رشد مو کمک کند. ماساژ همراه با روغن و ماسک مو باعث تحریک پوست سر و بهبود ضخامت مو شود.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین شامپوها برای موهای کاشته شده

 ماسک های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو خانم ها

استفاده از ماسک حنا، پودر نخود، آلوئه‌ورا، آب پیاز، آب سیب زمینی، آب برنج، سرکه سیب و تمامی موادی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی مناسب برای رشد موها هستند به خانم ها توصیه می شود.

ورزش برای سلامت موها و درمان ریزش مو

داشتن سبک زندگی سالم همیشه می‌تواند در سلامت بدن نقش بسیاری داشته باشد. برای مثال ورزش با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی می‌تواند رشد موها را افزایش دهد. از طرفی هنگام ورزش هورمون‌های مختلفی ترشح می‌شود که می‌تواند از استرس و افسردگی جلوگیری کند. استرس و تنش‌های عصبی یکی از دلایل اصلی ریزش مو هستند.

0/5 (0 نظر)

مقالات مرتبط

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه کلینیک‌های سینایار در حال حاضر در شهرهای اصفهان، کیش و مسقط (کشور عمان) دایر می‌باشند و به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت دارند

ساعات کاری کلینیک
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18
پنج‌شنبه: 8 الی 12