برای تقویت مو چه بخوریم؟

زمان برای مطالعه: 9 دقیقه

از آن جایی که داشتن موهای سالم، پرپشت و زیبا در جذابیت چهره هر فرد تاثیر بسزایی دارد، همه افراد به دنبال دستیابی به روش های رشد و پر شدن موهای خود هستند. نقش مو تنها به زیبایی ظاهری چهره محدود نمی شود زیرا آناتومی و ساختمان مو دارای پیچیدگی هایی است که در موهای سر و بدن دیده می شود.علاوه بر موهای سر در بدن انسان نیز موهایی با کیفیت متفاوت رویش می کند که نقش های مختلفی را بر عهده دارند.از جمله نقش موهای سر علاوه بر زیبایی می توان به محافظت از پوست سر در برابر آب و هوا، آلودگی و اشعه خورشید اشاره کرد. برای اینکه پوست سر آسیب نبیند حجم و کیفیت موها تاثیرگذار است. برای آشنایی با روش های طبیعی تقویت موها و اینکه برای تقویت مو چه بخوریم با ما همراه باشید.

آشنایی با ساختار مو

به طور کلی هر تار مو از دو بخش ساقه و ریشه تشکیل شده است.قسمت بیرونی مو یا به اصطلاح ساقه مو در بیرون از پوست سر می باشد و قابل مشاهده است اما ریشه مو داخل عمق پوست می باشد و با چشم دیده نمی شود.

ساختار موی سر

تارهای مو دارای گیرنده های عصبی نیستند و هیچ حسی را درک نمی کند بنابراین در هنگام کوتاه کردن موها دردی احساس نمی شود. این مسئله در مورد کاشت مو اصفهان هم صادق است.

چرخه رشد مو

موهای سر بر خلاف تصور معمول رشد مداوم و پیوسته ندارند.پروسه رشد موها به این صورت است که هر تارمو طی چندسال رشدی که داشته ،رشد آن متوقف می شود وارد مرحله ریزش می شود و جای خود را به موهای جدید می دهد.این فرآیند چرخه مو نام دارد.بخشی از این ریزش مو در محدوده نرمال و طبیعی قرار دارد و جای هیچ نگرانی برای طاسی و کم پشت شدن موها ندارد.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می توانید مقاله بهترین روش درمان دائمی ریزش موی سکه ای در آقایان را بخوانید.

چرخه رشد مو شامل سه مرحله آناژن ،کاتاژن و تلوژن می باشد:

آناژن، اولین مرحله رشد مو

اولین مرحله در چرخه رشد مو آناژن می باشد. همزمان با تقسیم سلولی ریشه مو و رشد موی جدید، موی قدیمی از پوست سر جدا می شود.

از آنجایی که در این مرحله موها با نفوذ به عمق پوست مواد مغذی برای رشد موها را جذب می کنند، هر چقدر دوره آناژن مو طولانی تر باشد، موها رشد بیشتر و بهتری خواهند داشت و هرچه رشد موها کمتر باشد نشان دهنده مدت زمان کوتاه دوره آناژن می باشد.معمولا این دوره بین ۲تا ۸ سال طول می کشد.

مراحل چرخه رشد مو
آناژن، اولین مرحله رشد موهمزمان با تقسیم سلولی ریشه مو و رشد موی جدید، موی قدیمی از پوست سر جدا می شود.
کاتاژن، مرحله دوم چرخه رشد مودر این مرحله رشد موها متوقف می شود و پیاز مو دیگر قادر به دریافت مواد مغذی نیست
 تلوژن، آخرین مرحله رشد مومرحله استراحت مو نیز نام دارد که به طور عادی تا اینجا موها رشد کرده و پس از توقف رشد در انتظار ریزش هستند که معمولا چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در هر روز در فاز تلوژن قرار دارند که با رشد موهای جدید موهای قبلی از فولیکول خارج شده و می ریزد.

کاتاژن، مرحله دوم چرخه رشد مو

دومین مرحله سیکل رشد مو فاز کاتاژن می باشد.در این مرحله رشد موها متوقف می شود و پیاز مو دیگر قادر به دریافت مواد مغذی نیست بنابراین پیاز مو از رگ های خونی جدا می شود و موها آماده انتقال به مرحله بعدی از سیکل رشد مو می شوند.

 تلوژن، آخرین مرحله رشد مو

آخرین مرحله از سیکل رشد مو فاز تلوژن نام دارد.این فاز، مرحله استراحت مو نیز نام دارد که به طور عادی تا اینجا موها رشد کرده و پس از توقف رشد در انتظار ریزش هستند که معمولا چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در هر روز در فاز تلوژن قرار دارند که با رشد موهای جدید موهای قبلی از فولیکول خارج شده و می ریزد. اگر همه موها بطور همزمان وارد فاز تلوژن شوند طی مدت زمان کوتاهی پوست شر از مو خالی می شود بنابراین مرحله تلوژن به یکباره اتفاق نمی افتد یه این معنا که همه موها در طی یک روز نمی ریزند.

مناسبترین قیمت کاشت مو اصفهان در کلینیک سینایار 

برای تقویت مو چه ویتامینی بخوریم ؟

ویتامین ها و مواد معدنی تاثیر مستقیمی بر رشد و حجم موها دارند. از عوامل مهم و تاثیرگذار برای مراقبت از موها مصرف درست و صحیح مواد آلی مغذی و ویتامین ها و پروتئین برای رشد مو است. ویتامین های A,B,C,D,E از مفیدترین ویتامین هایی هستند که در منابع غذایی برای مو اهمیت زیادی دارند و در بسیاری از میوه ها و مواد غذایی و لبنی این ویتامین ها یافت می شوند.

ویتامین برای تقویت مو

عدم تعادل و یا میزان نامناسب ویتامین ها و مواد پروتئینی لازم نیز یکی از دلایل توقف رشد و کم پشت شدن موها می باشد. در صورتی که بدن دچار کمبود و یا برعکس در معرض مصرف بیش از حد این مواد باشد، می تواند به مرور زمان منجر به کم پشت شدن و ریزش مو شود. شایان ذکر است هم کمبود مواد مغذی و ویتامین ها و هم مصرف بیش از حد آنها برای رشد موها مضر است.

بمنظور پیشگیری از ریزش مو از طریق مصرف مناسب ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن، هر یک از آنها و نقشی که در رشد و تقویت موهای سر دارند را بررسی می کنیم.

1- ویتامین های A,B,C,D و E برای تقویت رشد مو

ویتامین A با مرطوب نگه داشتن پوست سر باعث حفظ و تقویت ریشه موها می شود.ماست، شیر، تخم مرغ، هویج، اسفناج، کدو تنبل، سیب زمینی منابع ویتامین A هستند.

ویتامین های گروه B باعث رشد و ضخیم شدن موها می شوند‌.

از مهمترین منابع ویتامین های گروه ب می توان به گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و عدس اشاره کرد.

برای تقویت مو چه ویتامینی بخوریم

اگر جزو افرادی هستید که کاشت مو انجام داده اید، پیشنهاد می کنیم مقاله مناسبترین شامپو برای موهای کاشته شده را حتما مطالعه کنید.

ویتامین C نیز کمک زیادی به رشد مو و همچنین جلوگیری از خشک شدن و یا سفید شدن زودرس موهای سر می کند.ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است و به ساخت کلاژن های مو و جذب آهن کمک زیادی می کند.

از مهمترین منابع ویتامین سی می توان از فلفل، لیمو، توت فرنگی و مرکبات را نام برد.

ویتامین D نیز نقش موثری در تقویت فولیکول های موها دارد.محققین معتقدند ویتامین D می تواند به رشد موها و رویش مجدد موهای ریخته شده کمک کند.

از منابع ویتامین دی می توان از آفتاب، ماهی، جگر و قارچ نام برد.

ویتامین E نیز در واقع نوعی آنتی کسیدان بسیار مفید برای پوست و مو می باشد.

از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین E می توان از به روغن جوانه گندم، روغن آفتابگردان، روغن خرما، آجیل، آوکادوو، اسفناج، برگ چغندر، کیوی و کلم بروکلی اشاره کرد.

هم کمبود و هم مصرف بیش از حد ویتامین ها می تواند منجر به ریزش موهای سر بشود. به همین جهت در مصرف موادی که حاوی این ویتامین هستند نیز باید دقت کرد.

با مصرف بسیاری از مواد غذایی از جمله لبنیات، میوه ها و گیاهان می توانید این ویتامین را به بدن منتقل کرد.

2- تاثیر آهن بر تقویت رشد موها

یکی دیگر از دلایل ریزش و کاشت شدن موها کمبود آهن در بدن می باشد. وجود آهن برای سلامت پوست و مو بسیار ضروری می باشد. بنابراین به همه افراد توصیه می شود که مواد غذایی و مکمل های حاوی آهن را جدی بگیرند.

از مواد غذایی حاوی آهن می توان به گوشت قرمز، عدس و تخم مرغ نام برد.

تقویت موهای نازک

3- زینک، ماده ای موثر در بهبود رشد مو

کمبود زینک در بدن یکی دیگر از عوامل موثر بر ریزش مو است.از طرفی مصرف بیش از حد روی نیز منجر به کمبود دیگر موادمعدنی موردنیاز بدن می شود که از جمله می توان به مس، منیزیم و آهن اشاره کرد. نداشتن موادمعدنی مثل مس و دیگر مکمل ها و ویتامین های موردنیاز بدن می تواند مانع تشکیل عروق خونی جدید شود که این نیز به نوبه خود می تواند مانع رشد مو شود و به پوست سر آسیب بزند.

روش های زیادی وجود دارند که می توان روی را به مقدار کافی از طریق رژیم غذایی بدون استفاده از مکمل ها جذب کرد. از جمله مواد غذایی غنی از روی می توان گوشت قرمز،گوشت سفید، میگو،جوانه گندم،تخمه کدو و فرآورده های سویا را نام برد.

برای تقویت مو چه بخوریم ؟

1- تخم مرغ برای تقویت مو

تخم مرغ منبعی سرشار از پروتئین است که باعث تقویت فولیکول موها و تقویت ریشه موها و کاهش ریزش مو می شود.از این رو تخم مرغ یک ماده مغذی عالی برای تقویت،درخشندگی و احیای موهای آسیب دیده می باشد.

چای سبز و تقویت موها

دمنوش چای سبز حاوی مقادیر زیادی منگنز، پتاسیم، منیزیم، آمینواسید و فولیک اسید می باشد که تمامی این مواد معدنی برای داشتن موهایی سالم و پرپشت ضروری می باشد. علاوه بر این‌ها،چای سبز دربردارنده ویتامین های B,C, E و همچنین کاتچن وآنتی‌اکسیدان است که در تقویت موها تاثیر زیادی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زیبایی مقاله روش های درمان پف زیر چشم را به شما پیشنهاد می کنیم.

ماهی سالمون و تاثیر آن در رشد مو

ماهی‌ سالمون سرشار از امگا ۳، پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و انواع ویتامین‌های B می باشد و به صورت مستقیم بر رشد و تقویت موها و کاهش ریزش آن تاثیر دارد.

بطورکلی مصرف مواد غذایی که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ باعث بهبود تراکم مو و کاهش ریزش آن می‌شوند.

برای تقویت مو چه بخوریم

برنج سفید و قهوه ای برای تقویت موها

برنج سفید سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، ویتامین B۱، ویتامین B۳، ویتامین B۵، پتاسیم، منگنز، سلنیوم، مس و اسیدهای چرب امگا ۶ و برنج قهوه‌ای دارای فیبر، ویتامین‌ها، لیگنان ها و آنتی‌اکسیدان‌ها می باشد.تمامی این مواد معدنی برای سلامتی و تقویت مو بسیار ضروری و تاثیرگذار می باشد.

گوشت قرمز و کاهش ریزش مو

یکی از دلایل اصلی ریزش مو کمبود آهن در بدن می باشد،زیرا عدم دریافت آهن کافی مانع از تولید هموگلوبین خون و اکسیژن رسانی به سلول های مو برای رشد می شود.گوشت قرمز مانند گوشت گوساله و گوسفند و جگر علاوه بر مقادیر زیادی آهن سرشار از ویتامین های خانواده ی ب مانند B1،B2،B5،B12 می باشند که تمامی این ها برای رشد و تقویت موهای سر ضرورت دارند.

سبزیجات با برگ تیره

بعضی از سبزیجات دارای برگهای تیره‌تری هستند که ارزش غذایی سبزیجات سبز تیره بالاتر از سبزیجاتی است که برگ روشن‌تری دارند و حاوی مقادیر بالای ویتامین و مواد معدنی هستند.از جمله این سبزیجات می توان به اسفناج، برگ چغندر، کلم بروکلی، سبزی خوردن (برگ تربچه، تره،جعفری و…) اشاره کرد. سبزیجات سبز علاوه بر اینکه منبعی غنی از ویتامین‌ها می‌باشند،حاوی میزان بالایی از مواد معدنی مانند کاهو، کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن بوده که برای سلامتی، تقویت و رشد موها بسیار مهم می‌باشند.

عدس

عدس یکی از حبوبات بسیار مغذی است که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن برای تقویت و رشد موها بسیار مفید و ضروری است. عدس سرشار از پروتئین ، پتاسیم ، آهن ، فولات ، منیزیم ، زینک و بیتوتین است و میتواند به بازسازی فولیکولهای قرمز خون کمک کرده و در نتیجه باعث بهبود اکسیژن رسانی و بهبود تغذیه فولیکول های مو شده و به رشد بهتر موها کمک کند.

5/5 (1 نظر)

مقالات مرتبط

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه کلینیک‌های سینایار در حال حاضر در شهرهای اصفهان، کیش و مسقط (کشور عمان) دایر می‌باشند و به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت دارند

ساعات کاری کلینیک
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18
پنج‌شنبه: 8 الی 12