جوش بعد از کاشت مو، علل و درمان

زمان برای مطالعه: 6 دقیقه

جوش های بزرگ بعد از کاشت مو از شایع ترین مشکلات و عوارض بعد از انجام کاشت مو طبیعی می باشند. لذا درمان جوش سر بعد از کاشت مو از موضوعاتی هست که بیشترین مراجعه بعد از کاشت مو را به خود اختصاص می دهد.

همچنین جوش پیشانی بعد از کاشت مو هم از دیگر حالات مرتبط با کاشت مو می باشد که البته نمی توان به این حالت عارضه اطلاق کرد.

نام علمی جوش بعد از کاشت مو فولیکولیت بعد از کاشت مو می باشد که هم در ناحیه کاشت مو و هم در ناحیه برداشت مو یا بانک مو مشاهده می گردد، در این مقاله کلینیک کاشت مو سینایار ابتدا به علل جوش زدن پوست سر بعد از کاشت مو می پردازیم و سپس به راه های درمان و پیشگیری از جوش سر بعد از کاشت مو اشاره می نماییم.

فولیکولیت بعد از کاشت مو چیست؟

به هرگونه تجمع چربی یا باکتری در منافذ پوستی که منجر به ایجاد حالت جوش و التهاب اطراف آن گردد کلمه فولیکولیت اطلاق می گردد.

جوش های بزرگ بعد از کاشت مو

باید بین فولیکولیت و عفونت ناحیه کاشت یا حتی نکروز تمایز قائل شد چرا که این حالات بصورت به هم پیوسته و یک تکه بوده اما فولیکولیت بصورت جدا جدا کاملا مشابه جوش های غرور جوانی می باشد.

با توجه به آسیب های پوستی و منافذ و برش های زیادی که در حین پروسه کاشت مو طبیعی ایجاد می شود ، پوست ناحیه کاشت و برداشت بسیار مستعد بروز جوش های پوستی می گردند که در ادامه به مهمترین دلایل این حالت اشاره می‌نماییم.

علل جوش زدن سر بعد از کاشت مو

تحریک پوست ناحیه کاشت پس از کاشت مو و ایجاد التهاب حاصل باعث می شود تا حضور و رشد باکتری های سطح پوست که در حالت عادی آسیب رسان نبوده و جز فلور نرمال پوست طبقه بندی می شوند به نوعی از کنترل خارج شده و با تکثیر در منافذ پوستی اطراف ساقه موها تجمعات کوچک یا بزرگ از باکتری و چربی حاصل از متابولیسم باکتری ها را ایجاد می نمایند که شکل و ظاهر آن ها به عمق ایجاد تجمع و میزان آن باز می گردد.


بهترین قیمت کاشت مو اصفهان در کلینیک زیبایی و کاشت مو سینایار


برخی از این فولیکولیت ها به شکل جوش های سطحی و سر سفید بوده و برخی دیگر به شکل جوش های دردناک و عمقی می باشند. اگر تجمع باکتری و چربی سطحی باشد جوش به شکل سرسفید و سطحی با یک التهاب کم مدور اطراف آن بروز پیدا می کند و اگر تجمع مذکور عمقی باشد فولیکولیت به شکل برجستگی های پوستی دردناک و بزرگ ظاهر می گردد که پوست رو و اطراف آن ملتهب و قرمز رنگ می باشد.

علت جوش سر بعد از کاشت مو

بروز جوش در ناحیه کاشت مو شایعتر از ناحیه برداشت موی پشت سر می باشد اما در ناحیه پشت سر نیز ممکن است فولیکولیت ایجاد شود که در ادامه به بررسی دلایل بروز آن می پردازیم.

علائم فولیکولیت پس از کاشت مو

  • جوش های اطراف فولیکول های پیوندی.
  • پوسته های زرد کوچکی در ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود.
  • خارش، گرما یا سوزش پوست.
  • پوست دردناک یا حساس در ناحیه آسیب دیده.
  • قرمزی و التهاب.

علل جوش زدن محل برداشت مو

شایعترین علت بروز فولیکولیت در ناحیه برداشت مو برگشت ساقه مو به داخل پوست و تحریک لایه سطحی پوستی در هنگام رشد مجدد موها می باشد.

در روش برداشت تار به تار (FUE) تعدادی از موها در هنگام برداشت اصطلاحا کات می شوند به این معنا که ساقه موها خارج شده اما ریشه در داخل پوست باقی می ماند ، بدیهی است که بدلیل عدم تخریب ریشه پس از گذشت چند هفته تا چند ماه از کاشت مو و رشد مجدد ساقه مو در زیر پوست بدلیل تحریک ساقه پوست و تلاش آن جهت خروج از زیر پوست حالت فولیکولیت یا جوش ایجاد می گردد و تا خروج مو از زیر پوست ادامه دارد.

شایان ذکر است که ممکن است برخی از موها بصورت زیر پوستی رشد کرده و نیازمند خروج با ایجاد فشار یا زخم سطحی برای باز کردن مسیر مو باشد به طبع جوش های مربوط به این موها بزرگتر ، عمقیتر و دردناکتر از انواع دیگر است.

همچنین از میان انواع روش های کاشت مو، در روش برداشت نوار (FUT) در لبه بخیه شده پوست ممکن است تعدادی از موها مسیر سطح پوست را گم کرده و در حین رشد حالت زیر پوستی بگیرند که جوش هایی به حالت نوع اول ایجاد می گردند که با خروج موها از زیر پوست این جوش ها نیز رفع می گردند.

روش های درمان جوش بعد از کاشت مو

در هر مورد از انواع جوش های بعد از کاشت مو بسته به نوع و میزان جوش ها درمان ها تا حدودی متفاوت است، درمان های مختلف در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند:

در جوش های منفرد و سطحی سرسفید بهترین درمان فشردن و تخلیه جوش ها در هنگام حمام و زمانی که ناحیه در حال شستشو با مخلوطی از شامپو و بتادین می باشد.

فولیکولیت

محلول کلیدامایسین بعد از کاشت مو

در جوش های بیشتر یا جوش های همراه با التهاب در اولین خط درمان که توسط پزشکان کلینیک سینایار انجام می‌شود، از آنتی بیوتیک های موضعی و در راس آن ها از ژل کلیندامایسین دوبار در روز استفاده می گردد.

آنتی بیوتیک برای جوش بعد از کاشت مو

در حالتی که جوش ها عمقی، ملتهب و دردناک باشند به سراغ آنتی بیوتیک های خوراکی مانند کپسول کلیندامایسین، سیپروفلوکساسین و یا داکسی سایکلین می رویم که تقریبا به صورت هر ۸ ساعت یک عدد تا یک هفته مصرف می‌گردند.

در حالتی که فولیکولیت گسترده با جوش های سطحی یا عمقی ملتهب و شدید ایجاد می گردد حتی ممکن است همزمان با آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی از آنتی بیوتیک های تزریقی مانند سفتریاکسون در حد دو تا سه روز پشت سر هم استفاده نماییم تا آنتی بیوتیک های خوراکی فرصت اثر پیدا کنند.

نحوه پیشگیری از جوش بعد از کاشت مو یا فولیکولیت

بهترین راه پیشگیری از بروز جوش های پوستی بعد از کاشت مو حفظ بهداشت فردی و شستشوی مرتب ناحیه کاشت و ناحیه برداشت موی پشت سر می باشد ، همانطور که در بخش دستورات لازم بعد از کاشت مو بیان گردید روزانه حداقل سه بار و هر بار باید سه مرتبه شستشو با محلول آب و شامپو بچه در یک هفته اول و پس از آن حداقل روزانه یکبار همراه با ماساژ ناحیه شستشوی سر تا یکماه ادامه داشته باشد.

شایان ذکر است تماس ناحیه کاشت مو یا برداشت زمانی که زخمی یا ملتهب هستند با بالشت یا کلاه آلوده منجر به ایجاد فولیکولیت در ناحیه خواهد شد لذا تمیز نگه داشتن و شستشوی مرتب روبالشتی و در صورت استفاده کلاه از مهمترین راه های پیشگیری از بروز جوش های بعد از کاشت مو می باشد.

سوالات متداول برای جوش بعد از کاشت مو

1-فولیکولیت بعد از کاشت مو چگونه خود را نشان می دهد؟

فولیکولیت را می توان به صورت ظاهر شدن برجستگی های قرمز کوچک با سرهای سفید مشاهده کرد. ممکن است باعث ایجاد احساس خارش، درد یا حساسیت روی پوست شود.

2- آیا باید به پزشک متخصص مراجعه کنم؟

فقط در موارد جدی باید با یک متخصص مراجعه کنید. به طور معمول مشاوره با کلینیک می تواند به شما در مقابله با این ناراحتی کوچک کمک کند.

4/5 (1 نظر)

مقالات مرتبط

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه کلینیک‌های سینایار در حال حاضر در شهرهای اصفهان، کیش و مسقط (کشور عمان) دایر می‌باشند و به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت دارند

ساعات کاری کلینیک
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18
پنج‌شنبه: 8 الی 12