خشکی لب و روش های درمان آن

زمان برای مطالعه: 5 دقیقه

لب‌ها مانند پوست سایر بخش‌های بدن غدد چربی ندارند و در معرض خشکی بیشتری قرار دارند. عوامل دیگر همچون کمبود آب بدن به دلیل آب‌وهوا و یا عدم مراقبت‌های فردی کافی از رایج‌ترین مشکلات خشکی لب‌ها است که به عوامل داخلی و خارجی بسیاری بستگی دارد.

دلایل خشکی لب

خشکی لب ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که برای درمان آن ها باید علت اصلی آن مشخص شود.در این بخش به بررسی عوامل خشکی لب می پردازیم.

کم‌آبی بدن

اولین نشانه کم‌آب شدن بدن، خشک شدن پوست لب ها است. لب‌ها برخلاف سایر قسمت های بدن دارای چربی نیستند به همین دلیل خیلی زود به خشکی دچار می شوند. معمولا در فصل سرما و در مناطق دارای آب و هوای سرد و خشک، رطوبت لب ها از دست می رود و ترک لب‌ها زیادتر می شود. همینطور در اثر بیماری هایی که باعث دفع آب بدن می شوند لب ها در معرض ترک و پوسته شدن بیشتری هستند. بنابراین مصرف روزانه و مداوم آب در طول روز بسیار توصیه می شود.

 زبان زدن

بسیاری از افراد عادت دارند پوست های لب خود را بجوند و خشکی آن را با بزاق دهان خود مرطوب نگه دارند. در حالی که بزاق دهان باعث خشک‌ تر شدن و ترک خوردن لب ها می شود و این مشکل را تشدید می کند.

در صورتی که تمایل به انجام کاشت ابرو اصفهان دارید، جهت مشاوره و دریافت نوبت به کلینیک سینایار مراجعه نمایید.

مصرف برخی داروها

در بعضی موارد مصرف برخی داروها باعث ایجاد خشکی و ترک پوست لب می شوند‌. داروهایی که جهت درمان عفونت، سرماخوردگی، آلرژی، شیمی‌درمانی، آکنه و افسرگی کاربرد دارند، باعث کم شدن آب بدن و خشکی لب ها می‌شوند. اگر فرد در زمان مصرف دارو‌یی با خشکی لب‌ها مواجه شود باید سریعا با پزشک خود مشورت کند.مصرف بیش‌ازاندازه ویتامین A، رتینوئیدها (رتین A، دیفرین) دارو برای مراقبت‌های پوستی، لیتیوم (برای درمان اختلالات شخصیتی و داروهای شیمی‌درمانی منجر به خشکی پوست لب ها می شوند.

عفونت‌های قارچی

هنگامی که خشکی لب‌ها به اندازه ای شدید باشد که با خشکی شدید، ترک‌، قرمزی و سوزش همراه باشد، احتمال دارد از علائم عفونت‌های قارچی به حساب بیاید. این مشکل به راحتی درمان نمی شود و پزشک پمادهای آنتی بیوتیک را تجویز می کند.


تزریق ژل لب اصفهان با مدل های طبیعی و فانتزی


آیا خشکی لب نشانه بیماری است؟

معمولا هر بیماری با علائم و نشانه هایی همراه است که برخی از این بیماری ها بر روی پوست بویژه پوست لب تاثیر گذاشته و باعث خشکی آن می شوند.

برخی بیماری های تیروئیدی، کبدی، اختلالات خودایمنی و آلرژی ها بر روی پوست لب تاثیر گذاشته و باعث خشک‌ شدن آن می شوند.

در بعضی موارد کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین B و همچنین کمبود آهن نیز منجر به خشکی لب ها می شود.اگر این خشکی ها همراه با زخم ، قرمزی و یا لکه‌های سفید همراه شود نیز ممکن است نشانه ای از وجود عفونت باشد.

اگر این خشکی لب هاهمراه با خارش ،پوسته شدن و قرمزی همراه باشد نیز می تواند نشانه ای از اگزما باشد.

بیماری های کبدی نیز از دیگر عوامل خشکی و ترک لب ها می باشند .افرادی که دچار این بیماری هستند در گوشه لب های خود خشکی شدید و ترک های زیادی پیدا می کنند.

 

بهترین روش های درمان خشکی لب

پوست لب‌ها بسیار نازک و حساس است، از این رو با تغییرات آب و هوایی دچار ترک خوردگی و شکاف می شوند. به این دلیل که لب‌ها غدد چربی ندارند ، رطوبت را در خود حفظ نمی کنند و با کوچکترین عاملی، دچار خشکی، ترک و زخم می شوند. کندن پوست های خشک لب نیز این عوامل را تشدید کرده و حس ناخوشایندی ایجاد می‌کند.

مصرف آب

یکی از دلایل اصلی خشکی پوست صورت و همچنین لب ها کمبود آب بدن است. مصرف روزانه حداقل ۸ لیوان آب باعث می شود بدن هیدراته شود و مشکلات خشکی لب ها نیز برطرف شود. کم آبی بدن علاوه بر خشکی پوست بیماری های زیادی به دنبال دارد.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر سلامت و ظاهر لب ها تزریق چربی لب اصفهان است که هم بر فرم لب اثر گذار است هم بر نرمی و لطافت آن.

استفاده از نرم کننده های لب

پماد و کرم‌های مختلفی برای رفع خشکی و ترک لب وجود دارد که متخصصین پوست برای درمان آن تجویز می‌کند. انواع کرم ها، پماد ها، بالم لب و مرطوب کننده های مختلفی برای رفع ترک لب در بازار موجود است که با استفاده روزانه از آنها می‌توان تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرد.

 استفاده از مواد طبیعی

موادی طبیعی مانند آلوئه‌ورا، عسل و چای سبز دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ض عفونت و التهاب هستند و باعث آبرسانی به پوست لب می شوند. هم چنین استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، زیتون، آواکادو و کرچک باعث آبرسانی به پوست لب و نرمی و لطافت آن ها می شود.

 

 روش های پیشگیری از خشک شدن لب

روش های جلوگیری از خشکی لب ها بسیار ساده است. تنها کافیست با مصرف مداوم مایعات رطوبت پوست لب را حفظ کرد. در ادامه به رایج‌ترین روش‌های جلوگیری از ترک لب می پردازیم.

مصرف ویتامین های ضروری

اگر خشکی و ترک لب ها به علت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن باشد، مصرف خوراکی ها و غذاهایی که حاوی مواد مغذی و ویتامین ها باشد ضروری است. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، لبنیات، غلات سبوس‌دار، تخم مرغ و گوشت قرمز می‌تواند ویتامین های لازم و ضروری بدن را تامین کند.

مصرف آب کافی

یکی از راه های پیشگیری از ترک و خشکی لب ها نوشیدن آب کافی برای تامین و حفظ رطوبت بدن می باشد. اگر خشکی لب‌ها به دلیل کمبود آب بدن باشد، با مصرف کافی مایعات در طول روز تا حد زیادی از بروز این عارضه جلوگیری می کند.

مصرف مواد آرایشی مرغوب

  استفاده از لوازم آرایشی غیر‌ مرغوب می‌ تواند موجب خشکی، حساسیت و التهاب لب شود. از این رو توصیه می شود برای حفظ سلامت لب ها از رژ لب و بالم لب های مرغوب استفاده شود تا از بروز هرگونه عارضه ای جلوگیری شود.

زبان نزدن لب ها

بعضی افراد عادت دارند که لب های خود را با زبان خیس کنند و یا پوست لب های خود را بجوند، بزاق دهان باعث خشکی و ترک لب هامی شود و فرم لب ها را ناخوشایند می کند. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل باید از انجام این کار خودداری شود.

0/5 (0 نظر)

مقالات مرتبط

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه کلینیک‌های سینایار در حال حاضر در شهرهای اصفهان، کیش و مسقط (کشور عمان) دایر می‌باشند و به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت دارند

ساعات کاری کلینیک
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18
پنج‌شنبه: 8 الی 12