انواع چروک پوست صورت

زمان برای مطالعه: 8 دقیقه

پیدایش چین و چروک‌های پوستی امری طبیعی است که با افزایش سن روی نواحی مثل صورت، گردن، دست‌ها که در معرض آفتاب بیشتری هستند بیشتر به چشم می‌خورد. علاوه بر مسائلی مانند ژنتیک، افزایش سن، عوامل محیطی، مصرف دخانیات و بیماری‌های پوستی دلیل اصلی ایجاد این چین و چروک‌ها می‌باشد.

امروزه روش‌های پیشگیری و کاهش چین و چروک‌های پوستی در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است و روزانه در حال افزایش تنوع آن‌ها می‌باشد.

علت چروک پوست صورت

چین و چروک‌های پوستی بر اثر مجموعه‌ای از عوامل ایجاد می‌شوند که برخی از این عوامل غیر قابل پیشگیری و برخی دیگر تا حدودی قابل کنترل و پیشگیری می‌باشند. بسیاری افراد با تزریق چربی اصفهان یا با استفاده از انواع روش‌های آبرسانی پوست و سایر روش‌های دیگر، اقدام به پیشگیری می‌کنند.

علت چروک پوست صورت

1- تاثیر سن در چروک پوستی

اولین چیزی که نشان دهنده افزایش سن و پیری می‌باشد پوست انسان است که چین و چروک‌های پوست صورت و دست‌ها بیانگر این افزایش سن می‌باشند. کاهش چربی پوست و میزان انعطاف‌پذیری آن باعث می‌شود پوست حالتی افتاده و شل پیدا کند و خطوط عمیقی بر روی آن نمایان شود.

2- نور خورشید و چروک پوست صورت

افرادی که روزانه در معرض نور خورشید بیشتری قرار دارند نواحی مانند پیشانی و گوشه چشم‌ها که هنگام نور آفتاب جمع می‌شوند دچار چین و چروک‌های عمیق زیادی می‌شوند.

3- ایجاد چین و چروک صورت با استرس

استرس بیش از حد از دیگر عوامل ایجاد چین و چروک صورت می‌باشد. همه ما در سنین نوجوانی و جوانی به دلیل داشتن استرس برای انجام فعالیت‌های روزانه خود دچار استرس می‌شویم. داشتن مداوم استرس باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود که توسط غدد آدرنال ترشح می‌شود که هنگام تجربه استرس این هورمون تمام علائم بیماری پیری زودرس را افزایش می‌دهد.

 4- مصرف دخانیات و روند پیری پوست

مصرف دخانیات مانند قلیان و سیگار به دلیل اختلالاتی که در روند جریان خونرسانی پوست ایجاد می‌کند باعث تسریع روند پیری پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود.

چین و چروک صورت

5- محصولات آرایشی

مصرف مدوام و طولانی مدت محصولات آرایشی بویژه محصولات غیر اورجینال و نامتناسب با پوست ممکن است باعث ایجاد حساسیت، بسته شدن منافذ پوست و یا شکنندگی پوست شوند که این عوامل تاثیر منفی زیادی بر ایجاد چین و چروک‌های پوست دارد.

انواع چروک های پوست صورت

1- چروک‌های استاتیک

چروک‌های استاتیک به آن دسته از خطوطی گفته می‌شود که در حالت عادی و وقتی اعضای صورت بدون حرکت هستند نیز در چهره فرد مشاهده می‌شوند.این خطوط معمولا به دلیل از دست رفتن چربی طبیعی و خاصیت ارتجاعی پوست بوجود می‌آیند.

انواع چروک های صورت
چروک های دینامیکخطوط و چروک هایی هستند که همزمان با حرکات صورت مانند اخم، خندیدن و تعجب کردن که بصورت خطوط پنچه کلاغی گوشه چشم ها، خطوط پیشانی و بین ابروها ظاهر می شوند.
چروک های استاتیکخطوط و چروک هایی هستند که در حالت عادی و وقتی اعضای صورت بدون حرکت باشند نیز در چهره فرد قابل مشاهده هستند.

2- چروک‌های دینامیک

چروک‌های دینامیک به آن دسته از خطوطی گفته می‌شود که همزمان با حرکات صورت مانند اخم، خندیدن و تعجب کردن که بصورت خطوط پنچه کلاغی گوشه چشم‌ها، خطوط پیشانی و بین ابروها ظاهر می‌شوند. رفع انواع چروک‌ها در کلینیک زیبایی در اصفهان انجام می‌شود.

انواع چروک های صورت

برای چروک پوست صورت چی خوبه ؟

1- محافظت در برابر نور خورشید

اولین روش برای پیشگیری از چروک‌های پوستی محافظت از پوست در مقابل نور آفتاب در تمامی فصل‌ها می‌باشد. استفاده از نقاب، کلاه‌های لبه‌دار، عینک آفتابی و همچنین مصرف ضدآفتاب مناسب از ساده‌ترین روش‌های محافظت از پوست می‌باشند.

2- استفاده از مرطوب‌کننده ها

عدم وجود رطوبت و آب کافی پوست باعث خشک‌ شدن سلول‌های پوستی و ایجاد چین و چروک می‌شود. استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده با حفظ رطوبت پوست، مانع از شکنندگی و ایجاد خطوط روی پوست می‌شوند.

3- عدم مصرف دخانیات

چین و چروک‌های زودرس اطراف لب و خطوط پنجه کلاغی دور چشم در افراد سیگاری به دلیل تکرار حرکت پوک زدن به سیگار و جمع کردن چشم‌ها هنگام خارج شدن دود از دهان ایجاد می‌شود. دلیل پیری زودرس پوست در افراد سیگاری عدم گردش خون کافی و نرسیدن اکسیژن کافی به سلول‌های پوست می‌باشد. بسیاری از افراد هم برای رفع چروک هم برای زیبایی تزریق ژل لب اصفهان انجام می‌دهند تا علاوه بر کاهش چروک‌های اطراف لب، لب‌های برجسته‌ای پیدا کنند.

4- تغذیه مناسب

داشتن آگاهی از تأثیر انواع غذاها بر سلامت پوست کمک خواهد کرد تا از چین و چروک‌های پوستی جلوگیری و به جوانسازی پوست کمک شود.خوراکی‌هایی که سرشار از ویتامین‌ها، امگا۳، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب لازم و ضروری برای پوست هستند باید در سبد غذایی قرار داده شود.

غذاهایی که حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان هستند عبارتند از:

  • بلوبری
  • چغندر
  • گردو
  • اسفناج
  • کنگر فرنگی
  • کلم پیچ
  • شکلات تلخ

5- آب کافی

نوشیدن آب کافی در طول روز باعث دفع سموم بدن از طریق ادرار می‌شود و در نتیجه خون تازه و تمیزدر بدن جریان پیدا می‌کند که باعث شفاف‌تر شدن و روشن‌تر شدن پوست می‌شود. حفظ آب بدن باعث شادابی و رطوبت پوست شده و از ایجاد خطوط در قسمت‌های حساس مانند اطراف چشم و خط لبخند و پیشانی جلوگیری می‌کند.

علت چروک پوست صورت

درمان خانگی برای رفع چین و چروک پوست

چین و چروک ناشی از پیری پوست و کاهش حجم است که کاملا طبیعی است. پوست به مرور زمان نازک تر می شود و دلیل آن کاهش تولید کلاژن و پروتئین های الاستین است که باعث می شود پوست در برابر آسیب مقاومت کمتری دارد.

کارهایی وجود دارد که فرد می تواند در خانه انجام دهد تا خطر ایجاد چین و چروک را به حداقل برساند یا به معکوس کردن علائم پیری کمک کند.

1- مراقبت روزانه از پوست

مرطوب کردن منظم پوست می تواند از خشکی پوست جلوگیری کرده و احتمال ایجاد چین و چروک را کاهش دهد. استفاده از محصولات مراقبت از پوست متناسب با نیازهای پوست اهمیت زیادی دارد.
استفاده بیش از حد از محصولات خصوصا محصولات ضد پیری، می تواند پوست را تحریک کند، که باعث نمایان شدن بیشتر علائم پیری می شود. اکثر محصولات چند هفته به زمان نیاز دارند که تاثیر بگذارند.

2- خواب

مطالعات نشان داده اند که برخی از موقعیت های خواب می تواند به چین و چروک روی صورت کمک کند.

راه هایی وجود دارد که به کاهش خطر ایجاد چین و چروک در هنگام خواب کمک می کند. آنها عبارتند از:

خوابیدن صاف به پشت

استفاده از یک بالش مخصوص که تغییر شکل صورت را در هنگام خواب کاهش دهد و
استفاده از روبالشی ابریشمی، اگرچه تحقیقات کمی برای حمایت از آن وجود دارد.

3- میکرونیدلینگ برای چین و چروک پوست

زمانی حرفه ای ها تنها کسانی بودند که می توانستند میکرونیدلینگ انجام دهند، اما اکنون می توان این کار را در خانه انجام داد.

میکرونیدلینگ از سوزن های کوچک برای ایجاد سوراخ های ریز در پوست استفاده می کند. این سوراخ‌ها باعث ایجاد پاسخ درمانی می‌شوند و سلول‌های پوست را تجدید می‌کنند.

بهترین روش‌های درمان انواع چروک‌های پوست صورت

بیشتر درمان‌های خانگی فقط خطوط ریز روی پوست افراد را از بین می‌برند و چین و چروک‌های عمیق‌تر ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشند.

اگر درمان‌های خانگی نتایج رضایت‌بخشی نداشته باشند، ممکن است فرد بخواهد به متخصص پوست یا جراح زیبایی مراجعه کند.

دارو برای رفع چروک صورت

کرم های حاوی رتینوئید، مانند رتینول، می توانند به بدن در ساخت کلاژن بیشتر کمک کنند و از چین و چروک جلوگیری کنند. متخصصان پوست اغلب این موارد را به عنوان درمان اولیه تجویز می کنند.

لیزر درمانی

لایه برداری با لیزر سریع ترین نتیجه را در بین تمام روش های غیر جراحی برای رفع چین و چروک پوست دارد. پس از بهبود، چین و چروک های کمتری در عرض 2 هفته قابل مشاهده خواهد بود. با این حال، این کار با یک دوره 5 تا 7 روزه همراه است.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در نواحی حساس صورت مانند پیشانی، خط اخم و پنجه کلاغی دور چشم‌ها که زودتر از سایر نواحی دچار چین و چروک می‌شوند، مانع از انقباض عضلات این نواحی شده و باعث می‌شود پوست صاف و بدون چروک به نظر برسد.

بوتاکس برای چروک پوست

برای داشتن نتیجه دائمی بهتر است هر ۶ماه یک مرتبه برای تزریق بوتاکس اصفهان اقدام شود.

تزریق ژل

با تزریق فیلرهای حاوی اسید هیالورونیک در لایه‌های عمقی‌ پوست صورت، عملیات کلاژنسازی و جوانسازی پوست آغاز و باعث می شود چین و چروک ها پر شده و پوست صاف تر شود.

هر بار تزریق ژل تا ۲۰ درصد به جوانسازی پوست کمک می کند، بنابراین لازم است برای داشتن نتیجه دائمی به تشخیص پزشک تزریق ژل اصفهان هر چندماه یک بار تکرار شود.

هایفوتراپی

هایفوتراپی در اصفهان  ،روشی ایمن و غیرتهاجمی است که با استفاده از امواج فراصوت انرژی را به لایه‌های مختلف پوست وارد می‌کند، باعث ایجاد دمای خاصی در این لایه‌ها می‌شود، کلاژن موجود را بازسازی کرده و کلاژن جدیدی ایجاد می‌کند.با افزایش تولید کلاژن‌ پوست جوانسازی، لیفت، سفت شدن و رفع چین و چروک های پوست صورت آغاز می‌شود. هایفوتراپی روشی موثر برای جایگزین کردن روش های جراحی لیفت صورت می‌باشد.

لایه‌برداری با مواد شیمیایی

در لایه برداری شیمیایی از یک محلول شیمیایی روی پوست استفاده می شود و لایه برداری انجام می شود. پوست بعد از انجام لایه برداری شاداب تر و جوان تر به نظر می رسد.

کاربرد اصلی این روش درمان چین و چروک، روشن تر شدن پوست صورت و جای زخم ها می باشد.

لایه برداری شیمیایی در کنار سایر روش های زیبایی می تواند نتیجه بهتری به همراه داشته .

اندولیفت

اندولیفت یکی از جدیدترین روش‌های جوانسازی پوست با استفاده از تکنولوژی لیزر است. اندو لیفت تکنیکی کم تهاجم، بدون نیاز به بیهوشی، برش و بخیه می باشد و از افتادگی و چین و چروک های پوست جلوگیری می کند و می تواند جایگزین مناسبی برای خدمات لیفت صورت باشد که بدون عوارض و خطرات عمل انجام می پذیرد.

با وجود اینکه چین و چروک بخشی کاملا طبیعی از پیری است، بسیاری از مردم می خواهند از شر آن خلاص شوند.

افراد می توانند برای درمان و پیشگیری از چین و چروک، درمان های خانگی و تغییرات سبک زندگی را امتحان کنند. اگر این موارد موثر نبود، متخصص پوست می تواند درمان های پزشکی را به آنها ارائه دهند.

 

0/5 (0 نظر)

مقالات مرتبط

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه کلینیک‌های سینایار در حال حاضر در شهرهای اصفهان، کیش و مسقط (کشور عمان) دایر می‌باشند و به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت دارند

ساعات کاری کلینیک
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18
پنج‌شنبه: 8 الی 12