سیاهی زیر چشم، علل و درمان

زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

چشم ها تاثیرگذارترین قسمت صورت هر فردی به خصوص خانم‌ها می باشند. سیاهی و گودی زیر چشم از شایع ترین مشکلات پوست اطراف چشم است که افراد همواره به دنبال راه حلی برای برطرف‌ کردن آن هستند. امروزه روش های مختلفی از جمله پی آرپی، میکرونیدلینگ صورت، مزوتراپی، لیزر موهای زائد صورت، استفاده از ماسک‌های مختلف و بسیاری از اقدامات دیگری وجود دارد که افراد برای زیبایی صورت خود از آن ها استفاده می کنند.

علل سیاهی دور چشم

دلیل اصلی تیرگی پوست زیر چشم‌ها وجود رگ های خونی زیاد و نازک بودن پوست این ناحیه می باشد که در افرادی که دارای پوست سبزه هستند بصورت تیره تر بروز می کند. اما عوامل رایج دیگری نیز برای سیاهی دور چشم وجود دارد که عبارتند از:

 ژنتیک

بسیاری از افراد دارای پوست نازک تر و رگ های خونی کوچک بسیاری در زیر چشم های خود هستند.اصلی ترین علت تیرگی زیرچشم ها به عوامل ژنتیکی مربوط می شود زیرا توزیع ملانین در پوست زیر چشم نیز تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار میگیرد که معمولا بعد از سنین بلوغ این تیرگی نمایان می شود‌.

بیماری ها

وجود برخی از بیماری ها سبب ایجاد سیاهی دور چشم می شوند. بیماری هایی مانند تیروئید، بیماری های کلیوی، کم خونی، کمبود آهن و بیماری های پوستی مانند اگزما باعث تیرگی و کبودی زیر چشم ها می شوند.

 

کمبود آب بدن

یکی دیگر از عوامل کبودی دور چشم ها کمبود آب بدن می باشد، زیرا کمبود آب بدن باعث متورم شدن رگهای خونی زیر پوست چشم ها می شود و به دلیل نازک بودن پوست این ناحیه این تیرگی بیشتر نمایان می شود. روزانه نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب برای سلامت پوست و بدن بسیار ضروری می باشد.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی لازم برای سلامت بدن و پوست، باعث بروز بیماری ها و مشکلات پوستی مانند خشکی پوست، تیرگی های دور چشم، پف و تورم، چین و چروک و بسیاری مشکلات پوستی دیگر می شود.

کمبود خواب

از دیگر عوامل تیرگی زیر چشم ها می تواند کمبود خواب باشد زیرا عدم استراحت و خواب کافی باعث ایجاد اختلال در عملکرد بدن به ویژه نارسایی خون در پوست ناحیه زیر چشم ها می شود. عدم دریافت اکسیژن و خون کافی در پوست زیر چشم ها باعث ایجاد تیرگی، پف و چین و چروک های این ناحیه حساس می شود.

خدمات سینایار : تزریق چربی یکی از موثرترین  و بهترین درمان‌ها برای  رفع سیاهی یا کبودی زیر چشم است که جهت اطلاع از نحوه انجام این روش می‌توانید به مطلب تزریق چربی زیر چشم در اصفهان مراجعه کنید. 

نور خورشید

یکی دیگر از علت های سیاهی دور چشم قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است. اشعه ماورا بنفش نور خورشید باعث تغییر رنگدانه‌های ملانین زیر پوست و در نتیجه ایجاد کبودی و سیاهی دور چشم می شود.

 مصرف دخانیات و الکل

مصرف سیگار و الکل بصورت مداوم باعث کاهش رگ های خونی ، کاهش جریان خون، ایجاد چین و چروک ودر نهایت کبودی، پف و ورم دور چشم ها می شود.

خوراکی های مفید برای رفع تیرگی دور چشم

 آهن

کمبود آهن بدن باعث کم خونی آنمی و عدم اکسیژن رسانی کافی به بافت های بدن و همچنین کبودی دور چشم ها می شود. مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند موز، انار، خرما، لوبیا سویا، گوشت قرمز، دانه چیا، برگه زردآلو، اسفناج برای سلامت پوست و رفع کبودی دور چشم ها ضروری می باشد.

خدمات سینایار : تزریق ژل اصفهان

 ویتامین C

ویتامین ث سبب کشیدگی دیواره عروق، مهار آنزیم تولید کننده ملاتونین، محافظت از سلول ها در مقابل رادیکال های آزاد و جوانسازی کلاژن پوست می شود. بروکلی، گل کلم، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، توت فرنگی و آناناس از منابع خوب ویتامین C هستند.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که از بافت سلول ها در مقابل آلودگی ها محیطی و اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت می کند. ویتامین E در مغزدانه ها، شیر، تخم مرغ، ماهی و روغن های گیاهی پیدا می شود.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به علت محافظت از پوست در مقابل اشعه خورشید مانع از آسیب و تیرگی پوست اطراف چشم ها می شود. ماهی ، سبزیجات برگ سبز، گردو، تخم کتان، میوه های تازه همگی از منابع خوب امگا 3 هستند.

 کلاژن

کلاژن موجود در پوست ما باعث ایجاد حالت ارتجاعی پوست می شود و به جایزگزینی سلول هامرده کمک می کند. محصولات غذای مانند سویا، سبزیجات برگ سبز، حبوبات و آب قلم باعث افزایش تولید کلاژن پوست شده و از ایجاد گودی و کبودی دور چشم ها جلوگیری می کند.

 

درمان سیاهی زیر چشم

درمان سیاهی دورچشم با پی آر پی

در روش PRP, پلاسمای غنی از پلاکت خون خود فرد از طریق سوزن های بسیار ظریف به محل مورد نیاز تزریق می شود. پی آر پی برای افرادی که دارای علائم پیری مانند کبودی، چین‌وچروک یا پف زیر چشم هستند، روشی مؤثرو مناسب می باشد. پلاسمای غنی‌از پلاکت خون، برای افرادی که سابقه اختلالات خونریزی دارند یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند توصیه نمی شود.

در درمان مشکلات پوستی با روش PRP، پلاکت‌های خون دارای خاصیت بازسازی بافت های پوست و افزایش تولید کلاژن هستند. پلاسمای غنی‌از پلاکت باعث می‌شود ناحیه زیر چشم کلاژن و رگ‌های خونی بیشتری تولید کرده و پوست را در این قسمت سفت تر و ضخیم تر کند.

درمان سیاهی زیرچشم با میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ دور چشم از دستگاهی به نام درمارولر استفاده می‌شود. این دستگاه دارای تعداد بسیار زیادی سوزن ریز و نازک می باشد و همزمان با کشیدن آن روی پوست زیر چشم، سرم حاوی ویتامین ها، آمینواسیدها ومواد مغذی پوست صورت، از طریق ماساژ روی حفره‌های ایجاد شده بر روی پوست، به لایه‌های زیرین پوست صورت وارد می‌ شوند. این سرم باعث تولید بیشتر کلاژن پوست می شود و از میزان خطوط و کبودی و پف دور چشم ها کاسته خواهد شد.

 

مزوتراپی برای درمان سیاهی زیر چشم

مزوتراپی دور چشم یک روش کم‌تهاجمی است که برای رفع چین و چروک، کبودی و پف دور چشم ها به کار برده می‌شود. در این روش با تزریق ویتامین‌ها، آمینو اسیدها، مواد معدنی، اسید هیالورونیک، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌‌های گیاهی در لایه میانی پوست با تحریک تولید کلاژن و الاستین ، باعث شفافیت، جوانسازی و ضخیم تر شدن بافت پوست دور چشم می شوند.

در روش مزوتراپی معمولا بین ۴تا ۶ جلسه کافی است تا کبودی زیر چشم ها کاهش یابد و معمولا بعد از ۲جلسه تزریق نتیجه به خوبی قابل مشاهده می باشد.

لیزر برای درمان سیاهی زیر چشم

یکی از روش های درمان کبودی زیر چشم استفاده از لیزر درمانی می باشد. امروزه فناوری‌های مختلفی از لیزر برای درمان سیاهی‌های زیر چشم وجود دارد که هرکدام از این روش ها بنابر تشخیص پزشک و نوع سیاهی زیر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

آی‌پی‌اِل (IPL)

لیزر آی پی ال برای کسانی که به علت تجمع رنگ‌دانه‌های زیر پوست دارای لکه‌های تیره رنگ زیر چشم های خود هستند روشی مناسب و مؤثر می باشد.این فناوری را می‌توان طوری تنظیم و سازگار کرد که بشود از آن برای درمان مشکل تجمع رنگ‌دانه‌ها در بافت پوست نیز کمک گرفت.

لیزر درمانی رگ‌ها

روش دیگر برای درمان تیرگی زیر چشم ها لیزر درمانی با استفاده از لیزر فرکشنال می باشد. لیزر فرکشنال با تحریک تولید کلاژن و بازسازی پوست علاوه بر درمان سیاهی و گودی زیر چشم ها نیزباعث از بین رفتن چین و چروک‌های اطراف چشم هم می‌شود. کسانی که پوست بسیار نازکی دارند و یا رگ های پوستی آن ها به وضوح قابل مشاهده است می‌توانند از این روش استفاده کنند.

درمان خانگی سیاهی دور چشم

چای سبز کیسه ای

استفاده از چای سبز کیسه ای سرد شده بر روی چشم ها می تواند باعث رفع تیرگی دور چشم شود . چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدان است که می تواند به تحریک گردش خون کمک کرده و رگ های خونی را کوچک کند.

چای سبز کیسه ای را بعد از دم کشیدن در یخچال قرار داده تا سرد شود و سپس آن ها را به مدت ۱۵ دقیقه روی چشمان بسته خود بگذارید و سپس آن را شست و شو دهید.

گلاب

گلاب با منقبض کردن پوست باعث جوان سازی و آرامش پوست می شود و یکی از بهترین مواد طبیعی برای شادابی پوست می باشد.

کمی پنبه را در گلاب خیس کرده و روزانه به مدت ۱۵ دقیقه روی پلک های بسته خود قرار دهید.

ماسک خیار

خیار دارای خاصیت منقبض کنندگی می باشد که می تواند پوست را سفت کند.همچنین به عنوان روشن کننده پوست نیز شناخته شده و می تواند برای درمان سیاهی دور چشم مفید باشد.

خیار را به صورت حلقه حلقه برش داده و در یخچال قرار بگذارید تا سرد شوند، سپس برش ها را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی چشم های خود قرار دهید.

ماسک زردچوبه

گیاه زردچوبه دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان می باشد که به جوانسازی و شفافیت پوست کمک خواهد کرد.

روزانه یک قاشق پودر زردچوبه را با گلاب یا آب ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را دور چشم ها مالیده و به مدت ۱۰دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب سرد بشویید.

ماسک گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های گروه B، A و مواد معدنی است که موجب افزایش سوخت و ساز سلولی پوست شده و از پیری آن جلوگیری می‌کند. همچنین گوجه فرنگی خاصیت روشن کنندگی پوست دارد و می‌تواند سیاهی زیر چشم را از بین ببرد.

روزانه یک عدد گوجه فرنگی را پوره کرده و با کمی آب لیموی ترش تازه ترکیب کنید. سپس آن را به دور چشم ها مالیده و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید.

ماسک سیب زمینی

سیب زمینی گیاهی سرشار از مواد معدنی و دارای خاصیت ضد چروک و برطرف کننده تیرگی دور چشم است. یک عدد سیب زمینی را رنده کرده و آب آن را با پنبه دور چشمان خود مالیده و بعد از نیم ساعت بشویید.

0/5 (0 نظر)

مقالات مرتبط

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه کلینیک‌های سینایار در حال حاضر در شهرهای اصفهان، کیش و مسقط (کشور عمان) دایر می‌باشند و به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت دارند

ساعات کاری کلینیک
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18
پنج‌شنبه: 8 الی 12