انواع روش های پاکسازی پوست

زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست، مجموعه روش های پاک کردن پوست از سلول‌های مرده، آلودگی‌ها و چربی های اضافه که روی پوست جمع شده و باعث بسته شدن منافذ پوست می شود گفته می شود. ای روش ها به بهداشت و سلامت پوست بسیار کمک کرده و شادابی و زیبایی پوست را به همراه دارد.

پاکسازی پوست با زدودن لایه‌های سطحی و نیز چربی‌ها و ذرات اضافی روی پوست موجب خونرسانی ، آبرسانی و تغذیه پوست می شود.روش های پاکسازی پوست صورت باتوجه به این که پوست همواره در معرض انواع آلودگی‌ها قرار دارد، مراقبت از آن یک امر ضروری می باشد‌. با افزایش سن انجام اقداماتی که موجب برای کندتر شدن روند پیری پوست می شود نیز بسیار مهم است. پاک‌کردن سلول‌های مرده پوست موجب شفاف تر شدن، بهبود بافت سطح پوست و کاهش چین‌وچروک‌های سطحی می شود.در اینجا به معرفی چند روش از پاکسازی می پردازیم.

فیشیال پوست در کلینیک

فیشیال پوست یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش ها برای پاکسازی عمیق پوست است که شامل بخار، ماسک، لایه برداری و ماساژ صورت می باشد و موجب شادابی و سرزندگی پوست می شود. معمولا افرادی که پوستشان به دلایلی از جمله آلودگی ها ،تغییرات فصلی و یا مواد آرایشی دچار مشکل شده، کاندیدای مناسبی برای فیشیال هستند.

اما افرادی که به آکنه التهابی مبتلا هستند نباید از این روش استفاده کنند، زیرا بسیاری از این روش‌ها باعث تحریک پوست می شوند و باعث بدتر شدن آکنه می‌شود. به خصوص در مورد آکنه‌های التهابی شدید که تمایل به قرمز شدن و درد دارند.

پاکسازی صورت با میکرودرم ابریژن

یکی دیگر از راه های پاکسازی پوست صورت روش میکرودرم ابریژن است که توسط دستگاه با حداقل قدرت به آرامی پوست را سایش داده و لایه‌های خارجی اضافی پوست را حذف می‌کند. از این روش معمولاً برای درمان سوختگی ناشی از نور خورشید، تغییر رنگ، آسیب‌های وارد شده به پوست و لکه های صورت استفاده می شود. بهبود لکه‌های پوستی به علت افزایش سن،روشن شدن پوست،لایه برداری و پاکسازی پوست ،کاهش خطوط و چین و چروک های پوستی،بستن منافذ باز پوست و رفع خشکی پوست از دیگر مشکلاتی است که به روش میکرودرم ابریژن قابل درمان می باشند.

پاکسازی پوست با لیزر

لایه برداری پوست با لیزر معمولا برای لایه برداری سطحی استفاده می‌شود. مناطقی که رنگدانه‌های پوستی تغییر رنگ داده‌اند را با این روش ترمیم می‌کنند. لایه برداری توسط لیزر روش‌های مختلفی مانند لیزر دی اکسید کربن و لیزر اربیم‌یاگ یا لیزر کلاژن شامل می شود که انتخاب نوع روش لایه برداری پوست به تشخيص پزشک بستگی دارد.

از لیزر درمانی در رفع مشکلات پوستی از جمله اسکار ، کک و مک و لکه‌های قهوه‌ای می‌توان استفاده کرد.

پاکسازی با میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ از دستگاهی با سوزن های کوچک استفاده می شود که با ایجاد سوراخ های میکروسکوپی بر روی پوست صورت، مواد و سرم خاص وارد منافذ پوست می شود.

اساسی ترین کاربرد این متد درمانی، رفع چین و چروک های پوستی می باشد. با افزایش سن میزان تولید کلاژن پوست کاهش پیدا می کند و چین و چروک های زیادی در پوست ایجاد می شود که با استفاده از این شیوه و مواد مغذی که برای تزریق به پوست استفاده می شوند مجددا باعث افزایش میزان تولید کلاژن و الاستین پوست می شوند. درمان جوش و آکنه و همچنین کاهش میزان ترک های ناشی از حاملگی، چاقی یا لاغری از دیگر مشکلاتی است که با روش میکرونیدلینگ درمان می شوند.

مراحل و نحوه انجام پاکسازی پوست

یکی از مراحل مهم مراقبت از پوست، پاکسازی می باشد که اگر توسط افراد متخصص و در مراکز معتبر مانند کلینیک زیبایی سینایار انجام شود نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارد.

پاکسازی پوست صورت به طور کلی شامل این موارد است:

مشاوره با متخصص پوست و مو

اولین مرحله ی پاکسازی پوست مشاوره با متخصص است تا فرد بطور کامل مشکلات پوستی، رژیم غذایی، داروها و مکمل ها و همچنین محصولات مراقبتی که مصرف می کند را بطور کامل شرح دهد تا به انتخاب بهترین روش پاکسازی دست پیدا کند.

بررسی کامل و دقیق پوست

در این مرحله متخصص پوست توسط یک لامپ مجهز به ذره بین پوست را با دقت بررسی می کند تا نوع پوست خشک، چرب، مختلط، نرمال یا حساس و مشکلات پوستی از جمله آکنه، جوش سر سیاه، جوش سر سفید، کم آبی پوست و … مشخص شوند تا روش مناسب برای پاکسازی پوست هر فرد را به درستی انتخاب کند.

بخور پوست

مرحله بعدی استفاده از دستگاه بخور صورت می باشد که با استفاده از بخار گرم و ایجاد رطوبت مناسب روی پوست باعث شادابی و لطافت پوست و رفع جوش های زیر پوستی، آماده شدن پوست صورت برای مرحله ی بعدی و تنفس راحت تر سلول های پوست می گردد.

لایه برداری مکانیکی و شیمیایی پوست

در لایه بردارهای مکانیکی با استفاده از آنزیم ها و اسیدها سلول های مرده ی روی سطح پوست را از بین می برند و در لایه بردار شیمیایی قوی تر که شدت آن بستگی به نوع پوست دارد می تواند یک درمان جدا یا بخشی از پاکسازی صورت باشد.

تخلیه جوش های صورت

یکی از مهم ترین مراحل پاکسازی پوست صورت تخلیه‌ جوش ها می باشد، زیرا در صورتی که خوب انجام نشود منجر به ایجاد آکنه خواهد شد. در مرحله تخلیه جوش صورت، جوش های سر سیاه یا سر سفید به وسیله ابزارهای مخصوص تخلیه می شوند.

ماساژ صورت

در این مرحله از ماساژ صورت برای آرام کردن پوست و افزایش خونرسانی به پوست صورت استفاده می شود.

استفاده از ماسک صورت وآبرسانی و تغذیه پوست

در این مرحله با توجه به نوع پوست متقاضی و مشکلات پوستی از ماسک های مختلفی استفاده می شود که به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی صورت و گردن قرار می گیرد.

و در نهایت برای تغذیه پوست از تونر، سرم، کرم دور چشم، مرطوب کننده استفاده می شود.

فواید پاکسازی پوست صورت

پاکسازی به طور کلی ترکیبی از روش‌های مراقبت از پوست است که سه هدف کلی را به همراه دارد:

برداشت سلول‌های مرده

سطح پوست از سلول‌های مرده تشکیل شده است و وظیفه‌ آن ها محافظت از پوست بدن در برابر عوامل بیماری‌ زا می باشد. اگرچه هر ۳۰ روز یک بار تمام سلول‌های مرده پوست حذف و سلول‌های جدید جایگزین آن ها می شود اما گاهی این سلول‌های مرده روی پوست جمع می شوند و برداشت سلول‌های مرده یا اگزفولیشن به پوست کمک می‌کند که سالم تر و شاداب تر شود. اگر اگزفولیشن به شکل صحیح انجام نشود، باعث التهاب پوست می‌شود.

پاکسازی آلودگی‌ها و چربی‌ها

روی پوست به طور طبیعی چربی‌هایی وجود دارد که موجب حفظ رطوبت پوست می شوند، اما تجمع چربی‌ها موجب بسته شدن منافذ پوستی و ایجاد آکنه و جوش می‌شوند. پاکسازی پوست چربی‌های اضافی و آلودگی هایی که باعث بسته شدن منافذ پوست می شوند را از بین می برد.

مصرف بی رویه محصولات پاکسازی پوست می تواند به پوست آسیب برساند زیرا این چربی ها تا حدودی برای حفظ رطوبت پوست ضروری هستند.

 آبرسانی، تغذیه و خون رسانی به پوست

انواع روش‌های پاکسازی پوست مانند بخور دادن یا ماساژ صورت موجب افزایش خونرسانی به پوست و آزادسازی عوامل ضد پیری از سلول‌های پوستی می شوند. همچنین لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص که در پاکسازی پوست استفاده می‌شوند با آبرسانی، ویتامین‌رسانی و تغذیه پوست باعث بهبود بافت، رنگ و سفت شدن پوست می‌شوند.

عوارض پاکسازی پوست

به علت حساسیت بالای پوست، پاکسازی پوست نباید در سالن ها و توسط افراد غیر متخصص انجام شود؛ زیرا در صورتی که فرد با ویژگی ها و مشکلات پوستی متقاضی آشنایی کامل نداشته باشد و نسبت به روش های پاکسازی علم و تسلط کافی نداشته باشد ممکن است برای افرادی که دارای پوستی حساس هستند بويژه نوجوانان و جوان‌ها که مستعد ابتلا به آکنه‌ می باشند.

و یا افرادی که دچار بیماری هایی مانند تبخال و زگیل و آفتاب سوختگی های شدید یا زخم و عفونت هستند، در این مقطع زمانی پاکسازی پوست برای آن ها پرخطر خواهد بود.

عدم آگاهی کافی آرایشگر نسبت به اصول اولیه مراقبت از پوست و استفاده از کرم‌های مختلف، سنگین، چرب و ناسازگار با پوست متقاضی باعث تحریک شدید جوش‌ها می‌شود.

پاکسازی صورت به چه کسانی توصیه می شود؟

فواید پاکسازی پوست ارتباط مستقیمی با زمان انجام این کار دارد، بنابراین انتخاب زمان مناسب برای از بین بردن آلودگی‌ها و همچنین بازسازی صحیح سلول‌ها بسیار مهم می باشد. معمولا پاکسازی پوست محدودیت سنی ندارد و افراد ۱۵ سال به بالا می توانند برای انجام پاکسازی اقدام کنند.

زمان مناسب برای پاکسازی پوست صورت بر اثر بخشی آن تأثیر می‌گذارد. بسیاری از افراد تصور می کنند زمان مناسب برای پاکسازی پوست قبل از خواب می باشد در حالی که بلافاصله پس از بازگشت به منزل پاک کردن آلودگی ها ،مواد آرایشی و مواد اضافی روی پوست ضروری می باشد و موجب رسیدن اکسیژن به پوست می گردد.

مراقبت های بعد از پاکسازی پوست صورت

شستشوی صورت

از آنجایی که شستشوی صورت اولین مرحله مراقبت از پوست پاکسازی شده می‌باشد اهمیت بسیاری دارد. برای تمیز کردن پوست باید از آب ولرم و یک حوله تمیز استفاده شود.

 کرم‌های ضد التهاب و یا کمپرس‌های سرد

استفاده کردن از کرم های ضد التهاب و کمپرس یخ برای جلوگیری از سوزش و ایجاد التهاب پوست بسیار مناسب است و به همین دلیل توصیه می‌ شود که بعد از پاکسازی از این کرم ها و کمپرس یخ استفاده شود‌

استفاده از محصولات مراقبتی

بعد از انجام پاکسازی پوست باید توجه داشت که از چه نوع محصولات پوستی برای مراقبت‌های بعد از پاکسازی استفاده شود. محصولات مراقبتی با کیفیت و ملایم می‌توانند از پوست در برابر آلودگی‌های که در هوا وجود دارد مراقبت کنند. مانند کرم های مرطوب کننده، آبرسان ها و ضدآفتاب ها که برای مراقبت از پوست ضروری هستند.

5/5 (1 نظر)

مقالات مرتبط

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه کلینیک‌های سینایار در حال حاضر در شهرهای اصفهان، کیش و مسقط (کشور عمان) دایر می‌باشند و به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت دارند

ساعات کاری کلینیک
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18
پنج‌شنبه: 8 الی 12