روش های درمان خشکی پوست صورت

زمان برای مطالعه: 6 دقیقه

خشکی پوست صورت و بدن یک مشکل رایج در میان اکثر رده های سنی می باشد. اگرچه خشکی پوست مشکلی بسیار جدی نیست، اما در اکثر موارد راه های درمان آن مشکل ، وقت گیر و هزینه بر است. در ادامه به بررسی این مشکل پوستی می پردازیم.

دلایل خشک شدن پوست صورت

یکی از مهم ترین و شایع ترین دلایل خشکی پوست از بین رفتن رطوبت است. پوست با کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می شود و نسبت به عوامل محیطی حساس تر می شود. پوست حالت سوختگی پیدا می کند و به دلیل نداشتن رطوبت پس از شست و شو، پوست دچار ترک و ظاهری ناخوشایند می شود.

خشک شدن پوست

 منشا مشکل خشکی پوست دلایل زیادی می تواند داشته باشد از جمله این دلایل آب و هوا، تغذیه، بیماری‌های پوستی یا بیماری‌هایی مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید و دیابت می تواند باشد. در ادامه این مقاله کلینیک پوست سینایار، به توضیح این موارد می پردازیم.

تاثیر آب و هوا بر خشکی پوست

تغییرات آب و هوایی،رطوبت و دما بر روی خشکی و چربی پوست تأثیرات اثبات شده ای دارند. بعضی از افرادی که پوست حساسی نسبت به سرما دارند در ماه های سرد سال پوستشان خشک و دچار ترک های ریز و پوسته پوسته می شود و در فصل گرما پوست شاداب تر و لطیف تری دارند.

 در هوای گرم و مرطوب ،چربی پوست حفظ می شود و پوست به چربی متمایل می شود اما در فصل سرما لایه های خارجی پوست نمی تواند آب کافی را در خود حفظ کند و پوست به خشکی متمایل می شود.

بیشتر بخوانید: اولتراپی برای جوانسازی پوست چیست؟

تغذیه و خشکی پوست صورت

تغدیه و رژیم غذایی مناسب یکی دیگر از عواملی تاثیر گذار برای داشتن پوستی سالم و شاداب می باشد.بسیاری از افراد به دلیل رعایت نکردن یک رژیم غذایی سالم دچار کمبود پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازی می شوند که برای طراوت و شادابی پوست ضروری است. حتی عدم مصرف کافی آب خود نیز تاثیر زیادی بر روی خشکی پوست دارد.

بیماری های پوستی

از دیگر عوامل موثر بر خشکی پوست بیماری های پوستی مانند اگزما می باشد، که باعث خارش، التهاب و خشکی می‌شوند و بیشتر به صورت ارثی در خانواده وجود دارد. نوعی از اگزما به نام درماتیت آپوتیک که به معنی قرمزی و خارش پوست است و از مهمترین نشانه های آن خشکی پوست می باشد.عوامل موثر در بروز اگزما عبارتند از:

  • آلودگی آب و هوا
  • مصرف بعضی عطر ها و شوینده های حلال
  •  قارچ های پوستی
  • آلرژی های مختلف

 

بیماری های پوستی

دیابت و خشکی پوست صورت

بدن افراد مبتلا به دیابت قادر به تنظیم درست میزان قند خون نخواهد بود. ممکن است سطح قند خون آنها خیلی زیاد باشد که سطح بالای قند خون می تواند باعث بروز خشکی شدید پوست شود.

اگرچه دیابت با میزان قند خون مرتبط است اما به این دلیل که یک بیماری سیستمیک است کل بدن از جمله پوست را نیز درگیر می کند و با اختلال قند خون در بدن، پوست دهیدراته و خشک می شود و موجب سوزش و ترک های پوستی می شود.

 

روش های درمان خشکی پوست صورت

برای درمان خشکی پوست صورت روش های متفاوتی اعم از خانگی و کلینیکی وجود دارد که در اینجا به توضیح تعدادی از این روش ها پرداخته ایم:

درمان های خانگی خشکی پوست

بهترین روش برای پیشگیری از خشکی پوست، استفاده از روش های خانگی مرطوب نگه داشتن پوست و تغذیه رسانی به بافت های پوستی است که با مراقبت مداوم می توان سلامت پوست را حفظ کرد و مانع از خشکی آن شد. از جمله این مراقبت های خانگی عبارتند از:

مصرف آلوئه‌ورا

مصرف آلوئه ورا چه به صورت خوراکی مانند کنسرو و نوشیدنی و چه به صورت ماسک به علت خاصیت آبرسانی که دارد می تواند مانع از قرمزی و خارش پوست ناشی از خشکی پوست شود.

روغن تراپی برای درمان خشکی پوست صورت

یکی دیگر از روش‌های آسان و مؤثر در درمان خشکی پوست روغن تراپی است. استفاده از روغن های گیاهی، با تامين چربی مورد نیاز پوست مانع از خشکی آزاردهنده پوست می شوند و باعث درمان خشکی ها و ترک های پوستی که در اثر تماس مداوم پوست با محصولات شیمیایی بوده اند می شود.

 استفاده روزانه و طولانی مدت این روغن ها نه تنها بی ضرر بوده بلکه سلامت و زیبایی پوست را ارتقاء می‌دهد.از جمله این روغن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن نارگیل
  • روغن آرگان
  • روغن جوجوبا
  • روغن کنجد
  • روغن زیتون

 

مصرف میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات دلیل دارا بودن میزان آب زیاد برای پوست بسیار مناسب هستند و مانند آبرسانی قوی، برای پوست عمل می کنند. اگرچه همه میوه ها برای پوست مفید هستند، اما برخی دارای خواص بیشتری مانند لکه زدایی و کلاژن سازی هستند. انواع روش های جوانسازی پوست هم بر کلاژن سازی تاثیر گذارند.

استفاده از دستگاه بخار

در طول روز استفاده از دستگاه بخور در اتاق باعث افزایش رطوبت در هوای اتاق می شود و باعث حفظ رطوبت پوست صورت خواهد شد،بویژه در طول ماه‌های سرد سال‌ به دلیل خشکی بی از حد هوا استفاده از دستگاه بخور ضرورت بیشتری دارد.

هیدراته کردن پوست صورت با دستگاه

هیدراته کردن پوست یا همان آبرسانی به پوست روشی موثر برای مراقبت از پوست است که با حفظ رطوبت پوست ، سلامت و شادابی پوست را به همراه می آورد. در بسیاری از مراکز زیبایی، هیدراته کردن پوست به کمک مواد و دستگاه های متنوعی انجام می گیرد.

 

هیدراته کردن پوست صورت با دستگاه

در روش هیدرودرمی با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، با آبرسانی بهتر به پوست جوانسازی پوست هم انجام می گیرد و مانع از ایجاد چین و چروک های ریز پوست می شود. دلیل تمایز هیدرودرمی با سایر روش‌های جوانسازی پوست، عدم استفاده از سوزن و مواد شیمیایی می باشد که با استفاده از دستگاه مخصوص و ژل های طبیعی، آبرسانی و جوانسازی پوست به بهترین نحو انجام شود.این فرایند برای پوست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بعد از پاکسازی پوست محلول‌های مورد نیاز پوست مانند ویتامین ها و اسید هیالورونیک به دستگاه افزوده می‌شود. در نتیجه تمام نیازهای پوست برای بهبود و ترمیم آن دریافت می‌شود. برای افزایش بهبود پوست نیز از ترکیب هیدرودرمی و نوردرمانی (LED) نیز استفاده می شود.

جوانسازی پوست برای درمان خشکی پوست صورت

افرادی که به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک ،آب و هوا ،تغذیه و…. دچار خشکی پوست صورت هستند پوستشان به دلیل نداشتن رطوبت کافی دچار ترک ها ،خطوط و چروک های زیادی می شود.یکی از راه پیشگیری از این مشکل حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از پیری پوست می شود.برخی از راه های جوانسازی پوست برای جلوگیری از خشکی پوست صورت عبارتند از:

مزونیدلینگ

مزونیدلینگ تزریق مواد مزوتراپی از طریق سوزن برای جوان‌سازی پوست و مو است. مزونیدلینگ ترکیبی از روش‌های مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که در مزونیدلینگ کوکتل‌های مزوتراپی از طریق سوزن‌های میکرونیدلینگ وارد پوست می‌شوند و عملیات جوانسازی پوست را انجام می دهند.

مزوتراپی

در مزوتراپی ویتامین‌ها،مواد معدنی و هورمون‌ها به منظور جوان سازی از طریق سوزن‌هایی ظریف به لایه میانی پوست تزریق می شود و عملیات جوانسازی را انجام می دهد.

پاکسازی پوست

انواع روش‌های پاکسازی پوست مانند استفاده از دستگاه بخار و ماساژ صورت که با افزایش خونرسانی به پوست و آزادسازی عوامل ضد پیری باعث جوانسازی پوست می شوند. استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های آبرسان نیز معمولاً در روش‌های پاکسازی و ماساژ پوست نیز بسیار موثر است. این محصولات با آبرسانی و ویتامین‌رسانی باعث بهبود کیفیت پوست می‌شوند.

عوارض خشکی پوست صورت

 خشکی پوست در حد معمول و کم عوارض خاصی ندارد و بی‌ضرر است، اما ممکن است در اثر عدم مراقبت صحیح از پوست خشک مشکلات بیشتری به وجود آید. بعنوان نمونه، اگر پوست آمادگی ابتلا به بیماری درماتیت آتوپیک را داشته باشد، خشکی بیش از حد پوست باعث عود کردن بیماری شده و ترک‌هایی پوستی را بوجود می آورد. همچنین از آنجایی که پوست خشک مستعد ایجاد ترک های پوستی می باشد، این ترک‌ها باعث ورود باکتری‌ها به پوست شده و عفونت های پوستی ایجاد می‌کنند.

0/5 (0 نظر)

مقالات مرتبط

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه کلینیک‌های سینایار در حال حاضر در شهرهای اصفهان، کیش و مسقط (کشور عمان) دایر می‌باشند و به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت دارند

ساعات کاری کلینیک
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18
پنج‌شنبه: 8 الی 12