درمان خانگی ریزش مو سکه ای|بهترین روش درمان ریزش موی سکه ای

زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

ریزش مو انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها، ریزش موی سکه ای است. این مدل ریز مو بیشتر در آقایان اتفاق می افتد. راه های درمان مختلفی برای این مدل ریزش مو وجود دارد؛ که در این مقاله کلینیک تخصصی پوست مو و زیبایی سینایار، علائم و علل ریزش مو سکه ای را توضیح داده ایم و مؤثرترین روش های درمان ریزش مو سکه ای از جمله درمان های کلینیک و خانگی را بررسی کرده ایم.

ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی نوعی بیماری خودایمنی می باشد که باعث ریزش موی سر، ریش و سایر نقاط بدن به صورت نواحی کوچک به اندازه یک سکه می گردد. در بیشتر موارد در افرادی که از این مشکل رنج می‌برند موها بعد از مدتی مجددا رشد می کنند و در بعضی افراد به صورت دائمی و همیشگی خواهد بود.این بیماری محدودیت جنسی و سنی ندارد و زنان و مردان زیادی درگیر این بیماری هستند.

مردانی که به آلوپسی مبتلا هستند در بعضی موارد در ناحیه‌ی ریش هم دچار ریزش مو می شوند که وسعت آن از اندازه یک سکه هم کوچکتر است.

متاسفانه در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری آلوپسی وجود ندارد و تنها راه هایی جهت مدیریت آن که به رشد سریع تر موها کمک می کند توسط پزشکان ارائه می شود.

رایج‌ترین شیوه‌ی درمان این بیماری،تزریق کورتون می باشد که نحوه مصرف آن بسته به شرایط بیمار متفاوت است اما گاهی نیز کرم‌های موضعی و داروهای خوراکی برای بیماران تجویز می‌ گردد. می توانید برای کاشت مو طبیعی اصفهان، همین حالا از متخصصان کلینیک سینایار مشورت بگیرید.

علت ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی زمانی اتفاق می افتد که گلبول های سفید خون به سلول های سازنده فولیکول های مو حمله کرده و موجب توقف تولید پیاز مو می شوند.

اگرچه علت اصلی این تغییرات بر پزشکان و دانشمندان مشخص نیست،بسیاری از محققین احتمال اینکه که مسائل ژنتیکی در ایجاد آلوپسی نقش داشته باشد را می دهند،زیرا ریزش موی سکه ای در افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را داشته اند مشاهده شده است. بیماری های خودایمنی دیگری نظیر بیماری تیروئید و ویتیلیگو احتمال ابتلای افراد به بیماری آلوپسی را نیز افزایش می دهند.

برخلاف تصور غالب بر اینکه استرس در ایجاد بیماری آلوپسی نقش دارد اما شواهد علمی زیادی مبنی بر نقش استرس در ایجاد بیماری ریزش موی سکه ای وجود ندارد،اما شایان ذکر است که در مواردی فشارها و استرس های روحی شدید ممکن است باعث عود کردن این بیماری شود، با این حال تحقیقات پزشکی بیشتر به نقش ژنتیک در ایجاد این بیماری اشاره دارد.

نشانه ها و علائم ریزش مو سکه ای

ریزش سکه ای موها در بیشتر موارد در موهای سر افراد مبتلا و همینطور در بعضی موارد در ابرو ،بدن ،مژه و ریش مردان هم شایع می باشد ،ولی آثاری از قرمزی، زخم یا اسکار بجا نخواهد گذاشت.

آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه ای یک اختلال خود ایمنی می باشد که منجر به ریزش مو ناگهانی در افراد مبتلا می شود.

با وجود اینکه عمده‌ترین علامت آلوپسی ناحیه ای (آره آتا)، ریزش موهای سر به صورت نواحی سکه‌ای می باشد، که در بعضی افراد یک ناحیه و در بعضی افراد چندناحیه درگیر می شود و وسعت آن در افراد مختلف متفاوت است، در افرادی که تمامی ناحیه سر آن ها دچار ریزش می شود به آن آلوپسی یونیورسالیس گفته می شود و افرادی که کل بدن آن ها شامل موهای سر،بدن،ابرو،مژه و ریش درگیر می شود به آن آلوپسی جنرالیزه یا توتالیس گفته می شود.

راه های درمان دارویی و کلینیکی ریزش موی سکه ای

مزوتراپی برای درمان ریزش مو سکه ای

یکی از روش‌های موثر در درمان ریزش موی سکه ای که باعث تقویت و رشد موها می شود مزوتراپی می باشد. در این روش مواد ترکیبی از ویتامین‌ها، آمینواسیدها و مواد دیگری در زیر پوست سر تزریق شده که باعث تقویت و ترمیم موهای ضعیف شده می‌گردد. به منظور به دست آوردن نتایج بهتر از مزوتراپی باید این درمان را در طی تعداد جلسات لازم به تشخیص پزشک ادامه داد.

پی آر پی

پی آر پی یکی از راه هایی می باشد که به عنوان درمان قطعی ریزش موی سکه ای شناخته شده است. تزریق پلاسمای غنی‌شده با پلاکت در پوست سر جهت تقویت و رشد بیشتر موهای سر یکی از روش های محبوب در میان افرادی است که خواستار روش غیرجراحی می باشند.در پی آر پی فولیکول‌های مو را تحریک شده و می‌تواند متناسب با نیاز رشد مو و بنا بر تشخیص پزشک طی مدت زمانی مشخص در سر تزریق شود.

ماینوکسیدیل برای درمان ریزش سکه ای مو

محلول ماینوکسیدیل نیز یکی از بهترین راه های درمان ریزش موی سکه ای می باشد، زیرا این محلول با تأثیر ی که مستقيماً روی فولیکول‌های مو می‌گذارد، باعث تقویت و افزایش رشد سریع موها می‌شود.ماینوکسیدیل معمولاً در ترکیب با درمان‌های کورتیکواستروئیدی به کار برده می‌شود تا اثر آن بر رشد مو افزایش داشته باشد.برای مشاهده تأثیر ماینوکسیدیل حدودا ۶ ماه زمان برای مصرف لازم است.

لیزرتراپی برای درمان ریزش مو

در روش لیزر تراپی با افزایش جریان خون در پوست سر، فولیکول‌های مو تحریک شده و باعث تولید بیشتر موهای سر

می شود‌.لیزر با با کاهش التهاب در نواحی ابتلا به ریزش سکه‌ای، رشد موهای سالم را افزایش می دهد از این رو لیزر تراپی یکی از بهترین راه های درمان ریزش موی سکه ای می باشد.

راه های درمان خانگی ریزش موی سکه ای

خوشبختانه گیاهان زیادی در طبیعت وجود دارد که برای درمان بیماری های مختلف از جمله ریزش مو سکه‌ای از آن ها استفاده می شود.از جمله این گیاهان به موارد زیر می توان اشاره کرد:

عصاره سیر، ماده ای قوی برای درمان ریزش مو سکه ای

سال‌های زیادی است که در طب سنتی درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای با سیر تجویز می‌شود. محققان بر این باورند استفاده از عصاره سیر به صورت ژل و یا خمیر در مناطقی که دچار ریزش مو سوه ای شده است منجر به رشد مجدد مو می شود. سیر مانند سایر گیاهان زمینی از جمله پیاز و سیب زمینی سرشار از مواد معدنی از جمله پتاسیم،روی ،آهن و ویتامین ب است که در بهبود روند تقویت و رویش مجدد مو بعد از ریزش مو سکه ای موثر می باشد و باعث رشد یافتن تارهای مو می شود.

راه های درمان خانگی ریزش موی سکه ای

شایان ذکر است نحوه و میزان استفاده از سیر و یا عصاره های آن باید به میزان کافی و مدت زمان مناسب باشد تا مانع رسیدن آسیب به پوست سر و ساقه ی موها شود‌.

تاثیر آب پیاز در درمان ریزش سکه ای مو

آب پیاز به عنوان یک داروی گیاهی جهت درمان خانگی ریزش مو سکه ای شناخته شده است ،زیرا محتوای گوگرد داخل پیاز باعث افزایش گردش خون و در نتیجه باعث تقویت پیاز مو و رشد سریع تر موها می شود.همچنین خواص ضدباکتریایی پیاز عفونت‌ نواحی مبتلا به ریزش موی سکه ای را کاهش داده و باعث رشد مجدد موهای ریخته شده می شود.برای مشاهده نتیجه از این درمان گیاهی خانگی بهتر است از آب پیاز دو بار در روز هر بار به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست سر به آرامی ماساژ دهید و بعد با شامپو شست و شو دهید و تا گرفتن نتیجه دلخواه مصرف آن را تکرار کنید.

ژل آلوئه ورا برای درمان ریزش مو سکه ای

آلوئه ورا امروزه یک گیاه محبوب در میان زنان و مردان برای تقویت پوست و موی سر می باشد.از جمله خواص این گیاه درمان ریزش مو سکه‌ای است. خواص ضدالتهاب آلوئه ورا باعث تسکین پوست سر و بازسازی و رشد مجدد سلول‌های مو می باشد. برای استفاده موثر از این گیاه،باید مواد ژل مانند داخل این گیاه را بصورت خالص و یا انواع عصاره ها، ژل ها و شامپوهای فرآوری شده از آلوئه ورا را بصورت روزانه استفاده کرد.

ریشه گیاه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان حاوی یک ماده‌ی قوی ضد ریزش موی می باشد که مهم ترین خاصیت این گیاه، تقویت فولیکول های مو و کمک به رشد مجدد موهای ضعیف شده برای افراد مبتلا به ریزش موی سکه ای می باشد.نحوه استفاده از گیاه شیرین بیان، برای مشاهده نتایج دلخواه آن مصرف خوراکی به صورت دم کرده و به صورت هفتگی می باشد.

مؤثرترین روش های درمان ریزش موی سکه ای

در بیشتر افراد مبتلا به آلوپسی بعد از گذشت ۱سال از زمان شروع بیماری ،موها مجددا شروع به رشد می کنند،اما برای آن نواحی از سر که بعد از ریزش دیگر رشد نمی‌کنند،بهترین راه کاشت موی طبیعی است؛ که باید زیر نظر پزشک متخصص انحام بگیرد. از دیگر راه های درمان ریزش موی سکه ای روش های درمان دارویی که در کلینیک ها و توسط پزشکان توصیه می شود و راه های درمان خانگی می باشد که پیش از این توضیح داده شد. بهترین درمان ریزش مو سکه ای به تشخیص پزشک متخصص است.

در آخر شما می توانید با مراجعه به کلینیک سینایار در اصفهان، از تمامی خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله تزریق ژل، بوتاکس، جراحی پلک و … با کادری متخصص و حرفه ای بهره ببرید.

5/5 (1 نظر)

مقالات مرتبط

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه کلینیک‌های سینایار در حال حاضر در شهرهای اصفهان، کیش و مسقط (کشور عمان) دایر می‌باشند و به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت دارند

ساعات کاری کلینیک
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18
پنج‌شنبه: 8 الی 12